tiistai 3. joulukuuta 2013

Svenska studien med lillasyster

 


Min lilla syster började gymnasiet i höst och hon har nu en andra examen vecka och svenska provet. Jag var så snälla storasyster att jag hjälpte henne studera svenska. Igår kvåll vi läste hennes svenka böcker och upprepade orden och grammatik.

Saker som vi gick igenom:

1. Ordföljd
  • Direkt ordföljd (SPOTPA) och omvänd ordföljd.  

2. Ordlista 
  • Familj orden
till exempel
En släkt = Suku
Bonuspappa = Isäpuoli 
En fadder = kummi
Vara Släkt med någon = Olla sukua jollekkin
Gudmor = kummitäti

  • Skola orden: 
till exempel 
Ta Studenten = kirjoittaa ylioppilaaksi
Plugga  = Opiskella, päntätä
Modersmål = äidinkieli
Hälsokunskap = terveystieto
Studiehandledning = opinto-ohjaus
En elev = oppilas
En termin = lukukausi
En håltimme = hyppytunti
En betyg = arvosana; todistus

  • Fraser
till exempel:
- Det var länge sen! = Pitkästä aikaa!
- Hur Står det till? = Miten menee?
- Får jag presentera min fru Stina. = Saanko esitellä vaimoni Stinan.
- Tack ska du ha! = Kiitos sinulle 

3. Plurar 
  • hur du man böjer adjektiv, substantiv och verben.

Jag tänker att det var jätte använbart för mig också eftersom det var en bra recnesion för mig. Kanske ska jag hjälpa min lillasyster också senare de svenska studien ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti